DeLorean

Skutečný příběh auta DeLorean, které všichni znají z filmové trilogie Back to the Future, je tisíckrát zajímavější než jakákoli fikce.

Embed from Getty Images

Když John DeLorean odcházel v roce 1973 jako nejmladší šéf divize General Motors v historii, měl před sebou jasný cíl – začít ve velkém vyrábět auto, které bude úplně jiné než ostatní a o kterém budou všichni snít. To se mu skutečně povedlo, „jen“ to s autem, které dostalo jeho jméno, nedopadlo vůbec dobře. První prototyp dnes už dávno legendárního sporťáku, který navrhl slavný italský designér Giorgetto Giugiaro, byl dokončen v říjnu 1976. Trvalo dalších pět let než se začalo sériově vyrábět. Na asi nejmíň bezpečném místě v té době na světě – v Severním Irsku, kde tehdy zuřila regulérní občanská válka mezi katolíky a protestanty. Ale když dostanete od britské vlády 84 milionů liber na stavbu továrny, jdou všechny zábrany stranou. Aby se továrna DeLorean na předměstí Belfastu nestala jedním velkým válečným bojištěm, pracovali katolíci a protestanti v oddělených provozech a směnách a měli vlastní vstupy do továrny.

Embed from Getty Images

Problémy ale nastaly úplně jinde, když o necelý rok později tehdejší vláda Margaret Thatcherové zjistila, že část peněz (přesně 23 milionů liber), kterou dala Deloreanovi na stavbu továrny a výrobu auta, zmizela kdesi na účtu v Panamě. Na jeho konci nebyl nikdo jiný než společnost Lotus, která pro DeLorean dodávala podvozek a detaily karoserie. Není proto náhoda, že se DeLorean nápadně podobá Lotusu Esprit. Majitel Lotusu a legendární stejnojmenné stáje F1, Colin Chapman, umírá ten samý rok na infarkt ve svých 54 letech. Vyhne se tak soudu, který by pro něj podle všeho znamenal nejmíň deset let vězení. Existují dokonce spekulace, že Chapmanova smrt byla fingovaná a v klidu dožil kdesi v Jižní Americe. Továrna v Severním Irsku se mezitím dostala do nucené správy. To hlavní ale mělo teprve přijít.

Embed from Getty Images

V říjnu 1982 byl John Delorean obviněn americkou vládou z obchodování s kokainem, když měl mít v plánu prodat až 100 kg v hodnotě 24 milionů dolarů. V tu chvíli britská vláda na nic nečekala, zahájila likvidační řízení a továrnu v Severním Irsku definitivně zabrala. Nic na tom nezměnilo ani to, že Delorean byl po dvou letech zproštěn viny, když se ukázalo, že se stal obětí řízené provokace agentů FBI. V této souvislosti není od věci zmínit, že nemalou roli sehrál u tohoto soudního procesu i Larry Flynt, vydavatel časopisu Hustler. Podařilo se mu totiž dostat na veřejnost nahrávky, na kterých agenti FBI vyhrožují Deloreanovi, co se mu stane, pokud drogový obchod neuzavře. Když se novináři Deloreana po zproštění viny zeptali, jestli plánuje návrat, prohlásil: „Koupili byste si ode mě ojeté auto?“